Derde week in Paramaribo! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tamara Boomkamp - WaarBenJij.nu Derde week in Paramaribo! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tamara Boomkamp - WaarBenJij.nu

Derde week in Paramaribo!

Door: Tamara Boomkamp

Blijf op de hoogte en volg Tamara

02 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Op zondag hadden we een teamuitje van stage. Om 6.30 uur werden we opgehaald door Miertje (Gymjuf Mireille). Onderweg moesten we het eten nog ophalen voor op de boot. Om 7.30 vertrok de boot naar de plantages. Het zou een boottocht zijn van 3,5 uur over de Suriname rivier. Een gids vertelde over de geschiedenis van Suriname. Na ongeveer 3 uur varen kwamen we bij de eerste plantage aan. De plantage heette ‘Alliance’. Hier kregen we een rondleiding van de gids. Hij vertelde van alles bij allerlei vruchten, bomen en de geschiedenis. Aan het eind kon je fruit en groente kopen. Na een half uur gingen we weer op de boot om naar de volgende plantage te gaan, genaamd ‘Bakkie’. Op ‘Bakkie’ mochten we zelf rondlopen. We zagen al direct een gifgroene leguaan. De beestjes lieten zich niet makkelijk op de foto zetten, ze waren super snel! Op ‘Bakkie’ kwamen we ook een school tegen. In één klas stond wel geteld 4 tafeltjes. Ook hier kon je weer groente en fruit kopen. Veel leerkrachten kochten een watermeloen of zaten aan een rietje te” lurken “om het sap uit een kokosnoot te drinken.
Na een tijdje schreeuwde de gids dat we weer gingen vertrekken. We begonnen weer aan een boottocht van 3,5 uur terug naar Paramaribo. Volgens Miertje moesten we goed in het water kijken. Het kon zijn dat je dolfijnen kon zien, helaas was dit niet het geval. Die avond ben ik op tijd naar bed gegaan, ik was helemaal kapot van die ochtend/middag.
Maandag stond er weer stage op het programma. De leerkracht was geïnteresseerd in de manier van lesgeven in Nederland. Ik vertelde dat er in Nederland op 3 verschillende niveaus gewerkt wordt. Ze stelde veel vragen: “Hoe doe je dat dan? Ben je met meerdere juffen? Wat doet dan de andere groep?”. De volgende les was taal. Ze kwam bij mij om te vragen wat ze kon doen voor de verschillende groepen. Ik vertelde haar wat ze eventueel kon doen. Ze probeerde het direct uit. De zwakkere leerlingen zaten in een groepje bij elkaar. Samen hebben we dit groepje geholpen. Voor de leerlingen die vlot klaar waren had Juf Malimi (mijn mentor) een extra (moeilijke) opdracht op het bord geschreven. Na afloop van de les vroeg ze aan mij wat ik er van vond.

Dinsdag waren we vrij vanwege een feestdag, de dag van de revolutie. Op die dag hadden we afgesproken naar Cola Kreek te gaan, samen met Miertje, een vriendin van Miertje en vier Belgische meiden. Twee Belgische meiden kennen we van stage. Zij lopen stage bij de kleurtjes. Ook zij zijn met z`n viertjes. We vertrokken om 9.30 uur, met een tussenstop bij de supermarkt. Hier kregen we direct ons eerste Parbo biertje. Met goede muziek in de auto gingen we op weg naar Cola Kreek. Het laatste stukje is de weg niet geasfalteerd. De weg bestaat uit bauxiet. Zie het filmpje voor een indruk hoe we het laatste stuk moesten rijden. Miertje vertelde ook dat je altijd kan zien als er mensen in het binnenland zijn geweest. De hele auto is dan rood van het bauxiet. Bij aankomst regelde Miertje een tent, een overkapping wat op een hutje lijkt. Nadat we alle spullen hadden uitgepakt, gingen we eerst eten. De vriendin van Miertje had gekookt. Het is hier heel normaal om koude rijst, macaroni of bami te eten. Daarna gingen we zwemmen. De naam Cola Kreek zegt het al, het water had de kleur van col. Het water krijgt deze donkere kleur door bladeren van de bomen. Het water was ontzettend koud, maar als je er eenmaal in lag, was het goed te doen. Na ongeveer een uurtje te hebben genoten van de zon, kwam er een tropische regenbui. We gingen terug naar ons hutje om wat te eten en te drinken. Daar hebben we twee teams gevormd om een potje te voetballen. Hier hadden we het wel erg warm van gekregen. We besloten dus af te koelen in het water. Miertje had al weer een volgende activiteit geregeld. We gingen een potje volleyballen tegen een aantal Surinamers. Ook nu kwam weer een tropische regenbui over ons heen. Dit keer stopte het niet met regenen. Na het potje volleybal was iedereen kleddernat en zochten we ons hutje weer op. Om 16.00 uur keerden we weer terug naar huis.
Woensdag hadden Leslie en ik ook vrij. De leerlingen van de 1e klas waren vrij. Om Leslie alleen naar stage te laten gaan vonden we geen prettig idee. Met het schoolhoofd hadden we dan ook afgesproken dat we allebei op donderdag zouden komen. Dit kwam goed uit, aangezien Sjoerd die dag jarig was. In de ochtend konden Leslie en ik het huis versieren met slingers en ballonnen. Daarnaast moesten we nog op pad voor een lekkere taart. Donderdag werd er Carnaval gevierd op stage. De kleuters waren allemaal verkleed, ook enkele leerlingen van hogere groepen. Die dag liepen we een optocht. Het was een rondje in de wijk waar de school staat. Daarna werd de koning en koningin uitgekozen. Het mooist verklede meisje en het mooist verklede jongen kregen een prijs.
Vrijdag zijn we weer wezen stappen met Miertje en haar vriendin! Dit keer gingen de jongens ook mee. We kwamen bij een poolparty terecht. Wat veel Nederlanders waren er. Na een tijdje zijn we weg gegaan en gingen we naar een ander tentje. Zaterdag stond er weer een voetbalwedstrijd op het programma. Je kijkt hier je ogen uit: mensen die hun vogel in een kooitje meenemen naar de wedstrijd of een man die het “stadion” uit wordt gezet door de politie en 3 keer terug durft te komen, ongelofelijk! `s Avonds zouden we weer gaan stappen met Miertje. Miertje kwam al eerder bij ons thuis, om een uitnodiging te geven voor haar feestje op 14 maart. Toen vertelde ze ook dat ze helemaal bek af was en of we gewoon een avondje konden chillen. Zo flexibel als we zijn, trokken we snel wat anders aan en gingen Leslie en ik mee naar de vriendin van Miertje om daar te chillen (Mens erger je niet en film kijken!) Vandaag gaan we met ze zwemmen.
Mensen, diegene die Carnaval aan het vieren zijn, veel plezier !!

• 02 Maart 2014 - 17:45

Ineke:

Hallo Tam
    Wat hebben jullie in die 3 weken al veel gedaan en meegemaakt.Ik geniet van het lezen ervan.Blijf maar gezellig zo schrijven.groetjes van ons

• 02 Maart 2014 - 20:29

Sandra:

Heuuujjj carnavallen!!!! Wat een leuk verhaal weer Tamaar! Ik mis u nog steeds!
    Xxxxxxxx

• 07 Maart 2014 - 23:38

Ard En Maureen:

Ha voetbal buurvrouw (uit het stadion).
    Wij volgen je nu ook. Prachtig om je verslagen te lezen!
    Hou je taai daar en met Twente worden we hier toch geen kampioen.

Echt leuk dat je pa ons dit adres heeft gegeven.
    Groetjes van Ard en Maureen en kids

• 08 Maart 2014 - 00:51

Tamara:

Hé Ard, Maureen en kids!

Wat leuk dat jullie mij volgen en nog leuker, om een reactie te lezen! Inderdaad, ik volg Fc Twente hier via (illegale) streams, we worden zeker geen kampioen! Volgend jaar weer nieuwe ronde nieuwe kansen en dan kan ik er weer bij zijn! Jullie ook neem ik aan?

Doe ze de groetjes daar in het stadion! ;)